Het begin van het emigratieproces

3 maart 2024 - Elburg, Nederland

Oké. We hebben inmiddels de knoop doorgehakt. We gaan er echt voor!

We hebben niet stil gezeten de afgelopen tijd. We zijn begonnen met het oriënteren. Hoe komen we in Canada? Hoe kan je een visum aanvragen en wat komt daar allemaal bij kijken?

Na veel informatie te verzamelen, voornamelijk online, kwamen we erachter dat we de meeste kans van slagen hebben, als we op mijn beroep/diploma's proberen te emigreren.

Canada heeft een ernstig tekort aan verpleegkundigen. Daardoor proberen ze verpleegkundigen vanuit het buitenland te trekken naar Canada. Dit betekent niet, dat het proces hierdoor heel makkelijk is.

Het begint allemaal met het beoordelen van je diploma's. Eigenlijk hoeft dit alleen gedaan te worden van het hoogst behaalde diploma. Mijn hoogste diploma is HBO-V, maar aangezien ik daar veel vrijstellingen voor gekregen heb na mijn MBO-V, leek het mij verstandig om ook dit diploma toe te voegen. Daarbij heb ik net mijn SEH specialisatie behaald, waardoor ik dacht; laat ik dat ook maar toevoegen.. wie weet scheelt dat. Daardoor moest ik dus van 3 diploma's een academic transcript verzamelen, een Engelse vertaling door een officieel vertaalbureau, en kopieën door de notaris. Dit was nog best een gedoe, aangezien het opleidingsinstituut waar ik mijn MBO-V diploma behaald heb, mijn gegevens niet meer had.

Al met al ging hier erg veel tijd inzitten. Ik werd soms van het kastje naar de muur gestuurd en heb veel geduld moeten opbrengen. Maar gelukkig werd het beloond en heb ik uiteindelijk alle benodigde documenten kunnen verzamelen.

Vervolgens moest ik een Engels examen afleggen. Het IELTS (Het International English Language Testing System). Dit is een examen met verschillende onderdelen; lezen, luisteren, schrijven en spreken. Ik heb hiervoor wat Engelse lessen genomen om mij hierop voor te bereiden. Het IELTS bestaat uit een Academic of General test. Voor mijn emigratie als verpleegkundige moest ik de Academic halen, voor mijn visum de General.

De General haalde ik in 1 poging. De Academic vond ik een stuk lastiger. Hiervoor moest ik ook een hogere score halen. De 3e poging is het me gelukt! Wat een opluchting.

De volgende stap is het aanvragen van mijn assessments. Dit houdt in een CBA (Computer-based assessment) en een SLA (Simulation Lab Assessment). Oftewel een praktijk en theorie assessment. De SLA moet gedaan worden ik Vancouver, de CBA kan ook op een andere locatie. Ik ben van plan om ze beiden in Vancouver te gaan doen. De tijd van aanvraag tot uitnodiging kan tot 6 maanden duren..

Ik wacht nu nog tot ik akkoord heb gekregen over mijn diploma's en dan kan ik de assessments aanvragen. Super spannend! De assessments zijn geen examens ofzo, in principe kan je er niet voor zakken. Het is om mijn kennis en kunde, mijn niveau als verpleegkundige aan te tonen. Zodat zij kunnen bepalen wat mijn niveau zal zijn in Canada. Maar toch vind ik het zo enorm spannend!

Vorig jaar, in juni, zijn we een weekje samen naar (West) Kelowna geweest. Dit is de stad waar wij willen gaan wonen.

We hebben hier verschillende mensen gesproken (o.a. emigratieconsulenten, Nederlanders die ook ooit geëmigreerd zijn, de bank, en het Welcome Centre) en zijn door de wijken heen gereden om te zien waar wij ons willen gaan settelen. We kwamen er al gauw achter dat er een aantal wijken zijn waar wij ons heel erg thuis voelen.

Zoals ik al zei, hebben wij ook een afspraak gehad bij het Welcome Centre. Zij begeleiden nieuwe gezinnen in Canada bij het plaatsen van de kinderen op een (basis)school en alle documentatie. Zij nemen ook een Engels assessment af bij de kinderen om te beoordelen hoeveel begeleiding ze nodig zullen hebben in de Engelse taal. Erg leuk en informatief gesprek gehad!

Helaas kwam er aan deze week (te) gauw een eind en vertrokken we weer naar NL. Ik was nooit eerder zo lang weg geweest van onze kinderen, dus was erg blij om weer bij ze te zijn! We hadden ze zo gemist. Ondanks dat, overviel het me enorm dat ik, eenmaal terug in NL, zoveel heimwee had. Ik wilde zo graag in Canada blijven.. Hopelijk duurt het nu niet al te lang meer voor we mogen gaan, en dan mét de kinderen!

20230613_124150

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

Jouw reactie